Cara merajah pola lengan blouse atau baju berfesyen...

Cara merajah pola lengan blouse atau baju berfesyen...

pola lengan kembang payung
Cara merajah pola lengan blouse atau baju berfesyen...

pola lengan kembang payung - Assalamualaikum...


Cara merajah pola lengan blouse atau baju berfesyen...


Kali ni aku nak kongsikan sedikit cara nak buat pola lengan untuk baju berfesyen seperti blouse, kurung moden, jubah, kemeja dan sebagainya.


Apa-apapun, rujuk pada gambar.. Aku tak tau nak melukis.. Jadi, aku snap je gambar yang ada dalam nota aku..



Tiga bulatan kecil tu adalah simbol untuk lipatan.. Maknanya, jika nampak je pola yang ada tanda macam tu, kita kena lipat dua kain tersebut.. Tapi pola pada kertas, tak payah la lipat dua kertas tu..


Tengok pada nombor yang ada tu ya..

0-1 = Labuh/panjang lengan tetap - maksudnya panjang lengan tanpa basi jahitan.

0-2 = Turunkan 4 inci ataupun ukuran keliling dada dibahagikan dengan 8 - aku selalu gunakan yang turunkan 4 inci tu..

2-3 = Ukuran keliling dada dibahagi 4 tetap - maksudnya tak perlu tambah apa-apa.

1-4 = Ukuran keliling pergelangan tangan dibahagikan dengan 2.

0-1 = Bahagikan dengan 2 untuk dapatkan garisan siku.

0-3 = Buat garisan lurus dan bahagikan pada tiga titik.. Kemudian dibentukkan lengkungan. Ukuran lengkungan lubang lengan pada pola lengan mestilah sama dengan ukuran lengkungan lubang lengan pada pola badan baju... Jarak antara lengkungan atas garisan lurus tu 1/2 inci dan lengkungan bawah garisan lurus tu 1/4 inci..


Kemudian, cara nak letakkan pola lengan pada kain mestilah mengikut ira memanjang.. Jika tidak, nanti kat bahagian tangan rasa tak selesa terutama sekali jika kita nak gerak-gerakkan tangan.. Dia akan rasa keras dan seakan tersekat kat pangkal lengan tu... Rujuk gambar bawah ni.. Ini cara yang betul untuk meletakkan pola lengan pada kain...



Sebaiknya gunakan cara begini untuk memotong lengan baju berfesyen..


Tidak digalakkan untuk gunakan cara yang bawah ni untuk memotong lengan baju berfesyen..  Ada orang potong macam ni sebab nak jimat kain ataupun kain tak cukup.



Cara yang salah..


Rasanya ini je kot untuk bahagian buat pola lengan dan cara letak pola lengan pada kain..


p/s: Harap-harap faham la ya.. huhuhu..


Dengan adanya informasi yang kami sajikan tentang  pola lengan kembang payung

, harapan kami semoga anda dapat terbantu dan menjadi sebuah rujukan anda. Atau juga anda bisa melihat referensi lain kami juga yang lain dimana tidak kalah bagusnya tentang  Pengertian Desain Busana

. Sekian dan kami ucapkan terima kasih atas kunjungannya.

buka mesin jahit : http://kakazz.blogspot.co.id/2013/12/cara-merajah-pola-lengan-blouse-atau.html


Comments