, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kain 3.5 meter cukup ke nak jahit baju sepasang ?

 Kain 3.5 meter cukup ke nak jahit baju sepasang ?

baju jahit, batik, belajar, guru, indonesia, jahit, jogja, kaos, kebaya, konveksi, kursus, kursus menjahit, les, mesin jahit, obras, private, sekolah, terbaik, usaha, yogyakarta
 Kain 3.5 meter cukup ke nak jahit baju sepasang ?



berapa ela utk baju - Sejak dari kecil lagi, kalau tiba masa mak - mak kita sibuk memilih kain ela / pasang untuk semua anak beranak, pernah tak dengar mak - mak kita cakap.. " Cik Yah, kain kaler hijau purple tu kita nak 3.5 meter tau! Yang pink girly2 tu nak lagi 3.5 meter.." Ada? Tak ada kan..kalau ada pun mungkin sangat jarang. Yang kita tahu, kain semua dah disiap potong 4meter. Kalau dibeli dari gulung pun, mak kita akan minta tokey cina potongkan 4meter. Tak kiralah pembeli tu tinggi-rendah-lonjong-renek-slim-gempal, kebanyakkan akan minta potong 4meter :)

Jadi, bila sekarang ada yang berniaga kain dan dijual dengan ukuran 3.5 meter. Timbul tanda tanya juga pada diri ini, 3.5meter? Cukup ke nak dibuat baju? Dah lah kain yang 3.5 meter ni selalunya harga agak tinggi berbanding kain biasa yang dijual pada ukuran 4meter.

Tanya punya tanya, siasat punya siasat...akhirnya terjawab jual persoalan yang bermain di minda bermemory agak terhad ini. Rupa - rupanya, selain dari corak, warna dan jenis kain, ada satu lagi perkara tentang kain yang perlu kita tahu, iaitu BIDANG".

Kain yang dijual dengan potongan 4meter adalah kain berbidang 45". Bidang 45" ni kalau kita bentang, lebar/ tinggi kain hanyalah dari paras pinggang ke kaki sahaja (untuk mereka yang ketinggian +-165cm). Tapi, kalau kain berbidang 60", lebar / tinggi adalah lepasi kepala mereka yang ketinggian 165cm. Bermakna, kain bidang 60" ni adalah lebih lebar. So, tiada persoalan, 3.5 meter ni cukup ke tidak untuk dijadikan sepasang baju kurung. Mengikut pengalaman saya, kain 3.5 meter berbidang 60" dapat dijahit menjadi sepasang baju kurung + sehelai blouse. Atau, kain 3.5 meter berbidang 60" dapat menghasilkan sehingga 4 pasang blouse :)

Take your calculator, and make your own calculation, ada untung ke tarak untung... Selamat Membeli!

p/s : Saya hanya kongsikan sedikit pengetahuan dan pengalaman. Ada salah dan silap mohon tunjuk ajar dan teguran membina.

Dengan adanya informasi yang kami sajikan tentang  berapa ela utk baju

, harapan kami semoga anda dapat terbantu dan menjadi sebuah rujukan anda. Atau juga anda bisa melihat referensi lain kami juga yang lain dimana tidak kalah bagusnya tentang  MACAM-MACAM TUSUK HIAS

. Sekian dan kami ucapkan terima kasih atas kunjungannya.

buka mesin jahit : https://jemaribaju.blogspot.co.id/2012/06/kain-35-meter-cukup-ke-nak-jahit-baju.html

0 komentar:

Post a Comment