, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

bermula kisah menjahit baju

 bermula kisah menjahit baju

baju jahit, batik, belajar, guru, indonesia, jahit, jogja, kaos, kebaya, konveksi, kursus, kursus menjahit, les, mesin jahit, obras, private, sekolah, terbaik, usaha, yogyakarta
 bermula kisah menjahit baju



pola baju tidur kelawar - baju nie adalah baju kurung aku buat sendiri..baju yang pertama aku buat...aku buat tuk pakai raya pada tahun 2009...
tapi aku tak dpt nak tumpukan perhatian pada minat menjahit sebab time nie aku bz dgn majlis merisik bersangkutan dgn tunang bersangkutan plak dgn kawin..hehe..so aku terstop....

2010-2013
adalah jugak buat sikit2 baju n belajar buat baju...tapi tak aktif...
- pola baju kaftan ikat
2014
bermula la aktif aku pada minat/hobi.....masa nie baru jerp habis pantang tuk anak no 3...skrg nie akan tumpukan pada blous dulu...dgn baju kelawar...lepas dah pandai baru beralih pada yang lain...tapi kan...bile buat2 baju jerp tang lengan tu mesti tak lepas...tak taw nape...kiraan rase dah betul kot...tapi masih lagi tak selesa tang ketiak....gambar akan diupdate kemudian....




jeng..jeng..jeng...nie adalah baju pertama aku buat menggunakan 100% pakai mesin jahit juki...
mesin jahit nie ada 2 jarum 4 benang...motif 2 jarum adalah sambungkan kain yang terus skali jahit tepi...mcm slalu2 kat kedai tu...so klu nak tgk cite aku pasal mesin jahit boleh la ke mesin jahit tepi mane yang dicadang kan
yang nie plak..adalah seluar anak ppuan aku...aku ukur dgn seluar lame die...just besar kan sikit ukuran nyer tu...pastu tinggal buat getah pinggang n kaki jer...pastu siap la seluar anak dara aku...nie pun aku sambung dgn mesin jahit tepi juki....so tak guna mesin jahit lurus pun..


7 april 2014



gambo dalam bilik air pun jadi ler...tu jer yang termampu aku ambik gambo...gambo nie aku nak citer pasal...baju yang aku buat pakai kain cotton viscose....kat belah lengan n bawah baju tu aku jahit pakai mesin jahit tepi juki....jahit tepi halus....senang...tak yah sembat..hehe..dah sah pemalas kan...buat ape ada mesin klu tak digunakan sepenuhnyer...
- pola baju kaftan syahrini
pastu..jeng..jeng..jeng...selendang yang aku pakai tu...prasan tak...corak n colour die same jer dgn corak baju aku tu....tu maksudnyer aku pun buat sendiri selendang tu...potong dua kain yang berlainan....aku pilih kain itam...so cantum kan kain corak dgn  kain itam guna mesin jahit tepi juki skali dgn jahit lurus...so time tu aku guna 2 jarum 4 benang....senang sgt2....yang yang lain jahit tepi halus biasa taw...jgn halus yang rapat2 tu...nanti tudung tu jadi berkedut....so..tada...dah siap...anak tudung plak...aku ambik ukuran anak tudung lain..capai kain lycra lebihan...buat la anak tudung...tada...siap anak tudung...dah boleh gie keje...bangun kul 5 pagi sambung tuk buat selendang yang tergendala malam semalam n sempat buat anak tudung lagi...

hehe...nie kasut baby yang aku buat tuk baby aliya...namapun anak ppuan kan..so mcm2 la aku nak buat tuk die....so nie kasut pertama die...nanti bila aku buat lagi kasut die yang lain aku akan update kat blog....

nie plak baju blouse baby aliya...akan tetapi...setelah penat buat...baju nie sgt kecik tuk die...almaklumla...aku ambik pattern saiz budak umur 0-3 bulan....aku tak ukur badan...dok ukur badan asyik tak jadi jerp...so aku cari pattern kat tenet n print..org2 putih kan suka membuat baju anak2 dorg sendiri...tapi aku ambik pattern yang free la...almaklumla..dorg ada pattern jual jugak...
nie baju peplum...baju menyusu...hehehe..saje try2 buat...kain yang aku pakai buat baju nie adalah lain2...kira main sambung2...sgt happy bila dah siap...
nie anak aku yang sulung....die pun sibuk nak bergambo dgn baju aku tu...so aku ambik jer la gambo die...
cara membuat pola baju kaftan modern
nie plak baju batwing blouse...aku kan tak hebat lagi buat lengan...so akhir kate....hehehe...aku buat la batwing blouse..nampak..tak payah susah2 ngukur...just ambik baju lain n tekap jerp...pastu tambah kat tangan tu lain kain...sebab tambah kat tangan tu sebab baju nie singkat bila dah siap...so mencari la jugak nak tambah tangan tu...ambik la serpihan kain velvet ....tada...dah siap...

ehm...bercerita pasal velvet kat lengan baju warna merah tu...aku pun berkesempatan buat dress baby aku berumur 6 bulan...so saiz nyer 6-12 bulan...so boleh la pakai lame sikit...nie la hasil nyer...

nie plak sicomel ibu yang dah siap baju tuk dipakai...comey tak saya....hehehe...aku jahit dgn pattern yang print dari tenet nie...makan masa 2 jam sajer dah siap dress anak dara aku nie....so bila die meninggi nanti aku akan tambah kain kat skirt die tu...supaya labuh la sikit...so boleh la pakai lame...lagi2 time die dah boleh jalan....tu pun klu badan die tak membesar...klu badan die membesar..buat baru la gaye nyer....

okey...kali nie aku nak update pasal baju velvet maroon putih...trima kasih kat suami tetiba balik dari keje aku nampak 2 bungkusan nasi goreng...ehm...dalam pale aku pikir...aku dah tak payah nak masak kot...so aku terus ambik kain potong2 kain n bermula la keje2 menjahit....tada...dah siap satu dress kawan aku order tuk anak die...
- pola kaftan drapery

nie adalah gambo velvet dress grey dgn maroon...sajer ambik gambo nie bersama...buat koleksi...hehehe

okey harinie 19/5/2014 aku nak update lagi gambo baju yang aku buat....
tuk hari sabtu n ahad...berkesempatan aku buat baju anak aku...sempat la siap 2 helai...sebelum buat 2 helai nie aku ada buat 1 helai baju...tapi tak menjadi..so tak de la aku nak post kan kat sinie....dibawah nie aku sertakan skali gambo anak aku pakai baju tu...tapi sebenar nye baju yang anak aku pakai tu tak siap lagi...butang belakang tak pasang lagi...tapi sebab kan mak die teruja sgt...nampak jerp dah jadi baju terus pakai kan kat anak....hehehehe


 baju yang diatas nie adalah baju yang dah siap sepenuhnyer....nampak ada kain itam dalam lace tu....klu dibandingkan dgn baju kat bawah yang anak aku test tu..kan seksi tu..so aku tambahkan kain itam so...tak perlula nak double kan lace tu..klu double kan pun still nampak jugak seksinyer....


ehm....nampak...sedondon....baju mak nyer dgn baju anak nyer...ada kain lebihan buat blouse...boleh la buat baju anak skali..hehehehe....baju anak nie fully cantuman die guna mesin jahit tepi juki aku tu....so tak guna mesin jahit lurus pun....sebabnya...malas....hahahaha....sib baik ada mesin jahit tepi juki taw....

nanti akan diupdate gamba baju yang aku dah buat...jumpa lagi....
-------------------------------------------------------

lame tak update..harinie free leh la update

26/6/2014(khamis)
beberapa hari lagi kita nak berpuasa kan....so...aku kene la buat baju raya aku sendiri kan...xkan la tetiba dah boleh menjahit nak menempah kat org plak kan...
so..bermula la ujikaji menjahit tuk design raya nanti....aku nak buat design raya seperti dibawah nie....tapi kat bawah nie adalah design yang testing sahaja...belum betul2 lagi...mungkin baju nie akan dipakai time raya ke-2 or ke-3....

nape aku pilih design nie..salah satu sebab nyer adalah...aku tak pandai lagi dgn zip n butang...so aku pilih tuk design luas kat dada tuk senang aku nyusu anak nanti...anak aku skrg pun baru berumur 8 bulan...





22/7/2014 (selasa...)
kali nie aku nak update pasal baju raya baby girl aku...kain nyer same dgn aku...tapi design nyer tak same....aku dah byk kali buat peplum tuk anak aku...so kali nie aku tak nak buat design peplum dah....aku buat sesuka hati aku...tiru design baju sane..tiru design baju sini....hahaha...tak la hebat mane pun design tu...tapi boleh la...tuk pengetahuna anda sume..piping kat leher anak aku tu...aku buat sendiri...almaklumla...piping kat kedai tu mcm tak brape nak kene dgn baju anak aku tu lagipun tak jumpa piping bercorak kan......so buat sendiri la jawab nyer...


korg rase...okey ker...hehehe...kat skirt tu nanti aku nak tambah piping lagi....bawah baju tu aku tak pasti lak nak buat mcmane...takkan nak jahit tepi halus....ehm...masih berpikir2 lagi nie...so nanti raya baru la taw ape yang jadi dgn baju anak aku..huhuhu
selamat hari raya kawan2....
jumaat 17-10-14
start la semula kisah aku yang dah lame meninggalkan upload jahit menjahit....tapi..menjahit still berjalan mcm biasa...cuma upload crita n gambo jer yang lambat...disebabkan masalah2 teknikal...haha
okey aku brenti aritu time pose...
kat atas nie gambo baju raya anak aku tahun 2014
aku pun buat baju raya aku same kain dgn anak aku...:)
tudung aku pun buat sendiri...potong ukuran halfmoon..pastu jahit tepi warna hitam...
tada...siap tudung halfmoon...
sebab aku aku terbalikkan anak aku time ambik gambo nie...sebab nyer...aku buat reben kat skirt anak aku nie...nampak2...hehehe
comey tak...
okey....A-Z adalah buat sendiri...termasuk reben kat pale..ropol kat lengan n reben kat badan tu
okey baju aku plak kan...peplum fishtail dgn kain duyung jerp..tak de zip pun...mcm kain budak2 tu...
pastu baju kan...patut nak letak zip or butang...tak pandai punye pasal...aku jahit mcm baju kurung tapi lebarkan sikit...supaya boleh nyusu nanti....esok lusa dah pandai buat zip...time tu aku buat la kat baju nie....sian baju nie siap tanpa zip.hhehehe


siap lagi satu baju peplum....nie saiz budak umur 0-6 bulan
hehehe
okey...aku buat baju nie sebab nak praktis zip...nampak zip oren menyala kat baju nie
lepas jerp aku buat baju nie...terus aku dapat 5 tempahan baju gaun
hahahahaha....
masyuk2....
nie la owner baju dot putih nie....buat tuk anak sendiri tak muat...korbankan kat anak buah...untung anak buah dpt baju baru...

ha....gambo2 diatas nie la tempahan2 yang aku maksudkan....so siap 5 helai tempahan termasuk anak aku....comey sgt...pastu kan...si tukang jahit nie akan trasa happy sgt2...bila org2 yang pakai baju dorg buat sesuai n padan...tak yah nak alter ape2 pun.....time kasih anak2 buah jadi model baju acik....

nampak...belian yang aku tambah kat tudung buatan sendiri...
cantik kan...harga pun cantik la jugak...semeter rm32

ha...nie la 2 hero n 1 heroin aku....
ape dah 3 org anak...mcm tak caya kan....
tapi tu la yang org katekan slalu bila jumpa aku....

nie baju anak dara aku....comey tak
sgt susah buat baju pakai kain nie
aku lupa nama kain nie...tapi mmg tak nak beli dah kain ginie....ehm...nie sebenarnyer kain langsir taw.....sssssssssshhhhhhhhhhhhhh....jgn bagitaw org lain...rahsia kita2 ajer...si tukang jahit

nie plak reben anak dara aku...pakai kat pale...buat sendiri jugak...sepit tu beli kat kedai pastu gam kan kat reben tu boleh la jadi reben atas pale dah

nie aku dgn suami...almaklumla pengantin lame jumpa pelamin...nak jugak bergambo berdua2 an tanpa anak2..hahaha

4/11/2014
baju nie dah pakai lame dah...sehari sebelum pakai baju kuning diatas...pakai time nikah adik ipar aku...korg cuci2 mate jerla yup...aku buat dress nie ikut ukuran adik ipar aku...hehe..pinjam polar kat mak mertua...hah...sesiapa yang nak beli pola kat mak mertua aku boleh jugak....boleh la bagi size korg...so mak mertua aku boleh buat kan....lepas tu korg boleh la tekap byk2 baju n jahit...tanpa memeningkan kepala korg...huhuhu


nie aku jahit baju ijau jerp taw..tudung n baju anak adalah beli....


nie baju jalur belang...aku buat kain cotton...yeay berjaya..walaupun ketat sikit tang ketiak...tapi lelama pakai die membesar sikit....so lepas nie boleh la aku buat kain cotton lagi kan...mula2 aku tgk baju nie nampak mcm kain baju tido plak..hehehe...setelah dihiaskan dgn tudung bermanik nie...nampak la mcm baju jalan sikit...




nie baju aku jerla aku jahit sendiri..yang lain tu dorg ada beli ada tempah jahit dgn org lain..huhuhu...
nie aku pakai polar abaya...baju sambung ketiak...hehehe...bagi aku la...org yang biasa menjahit baju die takkan suka sgt dgn  potongan abaya nie..sebab tak brape nak kemas kat badan bila memakai....so...aku pun buat 1 helai jerp baju abaya...hehehe...lain kali klu nak buat lagi kene kecikkan bahagian ketiak tu...



nie baju terbaru aku buat...kain nie ada 2 color..belah dalam n luar...so untuk tak menampakkan kosong...aku buat la mcm nie...nampak ada 2 color kat baju nie..so tudung boleh match dgn warna oren n warne ijau

okey....harinie nak update baju yang aku pakai gie kenduri kawin adik ipar aku...
sgt sronok n teruja...skrg aku dah boleh jahit baju sendiri dgn jayanyer...nak kate sempurna belum lagi la kot....cuma boleh la....n skrg nie aku dah mula ambik tempahan khas tuk kanak2 dulu...yang kemudian akan menyusul nanti....
okey..betul kan aku if aku salah....ada yang kate baju nie potongan gigi buaya...ada yang kate princess cut...so dulu2 aku bukan gie ambik sijil fesyen baju nie ape n baju tu ape...so aku buat jerp..asalakn baju tu nampak cantik....
aku panggil baju nie baju potongan gigi buaya...sgt mudah buat die...

all done by
NAZ GALAKSI VENTURES
visit my fb







 




Dengan adanya informasi yang kami sajikan tentang  pola baju tidur kelawar
, harapan kami semoga anda dapat terbantu dan menjadi sebuah rujukan anda. Atau juga anda bisa melihat referensi lain kami juga yang lain dimana tidak kalah bagusnya tentang macam-macam bahan baku busana: bahan utama dan bahan pelengkap/tambahan:bahan pelapis  

. Sekian dan kami ucapkan terima kasih atas kunjungannya.

buka mesin jahit : http://siibubaru.blogspot.co.id/2014/03/bermula-kisah-menjahit-baju.html

0 komentar:

Post a Comment